Efter ni timers fiskeri føromtalte kolde dag i Tempelkrogen, se gårsdagens blogindlæg, skete det. I et langt kast ud over en lille fordybning i mudderbunden kom der et ægte dommedagshug og -forfanget knækkede. Det var i de tidlige dage med fletliner og fluocarbon samt stive kulfiberstænger. Vi er et meget bedre sted nu, men det er forsat en god idé, som flere gange nævnt i tidligere blogindlæg, med jævne mellemrum at binde hele forfanget op. Især hvis man fisker med gennemløbsblink. Noget jeg især går op i, er at have skarpe kroge og springringe, svirvler mv., der er helt uden rust. Måden jeg gør det på er som følgende.
Først og fremmest er alle mine blink og woblere gennemløbere, og hovedparten af fluerne er tilsvarende gennemløbere altså rørfluer. Mens blink, woblere og fluer opbevares i en æske har jeg to supplerende æsker med de små fittings. Den ene æske er en lille bitte grejæske på 5 x 8 cm med 6 små rum. I den har jeg 4 - 6 svirvler i str. ultra lille og lidt større. 10 små springringe, 20 perle til montage imellem gennemløberen og krogen, samt endeligt 2 - 3 kroge i hver af størrelserne 10, 12 og 14. Endelig har jeg til fluerne, i et tidligere blogindlæg, det omtalte Fox Edges Short Line Alignas. Før hver fiskedag gennemgår jeg nøje den lille æske, og sikrer mig, at alle kroge er skarpe, alt er uden rust, og at der er nok til en dags fisketur. Tidligere var en af de vigtigste ting i min fiskevest en krogskærper, men nu skifter jeg oftest krogene. Kroge kan ikke blive for skarpe, og det er et vigtigt element i effektiv krogning – og dermed flere fisk.
På længere fisketure over flere dage har jeg en større grejæske liggende i bilen. Heri har jeg et stort antal trekroge, svirvler, hægter mv. Så kan jeg løbende supplere den lille praktiske æske til fisketuren. Det at have to æsker gør at krogene i den store æske holder sig ultraskarpe, fordi krogene i den lidt mindre æske, på trods af at jeg tørrer den efter hver tur, langsomt bliver en lille smule sløvere.
Et andet vigtigt fif er hjulfedt. I 80’erne og 90’erne var det et stort problem, af kulfiberstænger knækkede, og de tidligere fletliner kunne også knække. Jeg oplever nu, at det svage led helt overvejende er fiskehjulet, ikke fluehjulet, men fastspolehjulet. Mange hjul holder forbavsende kort, men nogle enkelte fif kan afhjælpe dette. Først og fremmest er jeg begyndt at bruge mine hjul til kysten, udelukkende på kysten. Kombinationen af at fiske på kysten i saltvand, og så slide en Mepps 3 eller 4 hjem imod strømmen i åen, kan tage livet af en ethvert fastspolehjul.
Næste fif er at fylde en masse fedt på hjulet når du køber det, og før du begynder at fiske med det. Jeg bruger teflon fedt beregnet til cykler og fylder som minimum hullet til spoleakslen samt håndtaget med fedt. Nogle gange vælger jeg også at åbne hjulet og sikre mig at alt er godt smurt. Det er min erfaring at dette dramatisk forøger antallet af bølgesprøjt som hjulet kan overleve, husk dog at bremser og fedt er en meget dårlig kombination.
Endelig er det gode gamle trick med at skylle hjulet under koldt vand, og tørre hjulet efter hver fisketur, også på dage hvor man skal ud og fiske dagen efter, holder forsat maksimalt.
Tricket med to æsker kan i øvrigt også bruges til blink og fluer. Det kan være en fordel kun at have 2 - 3 af hver flue og blink med ned til vandet, og så efterlade reserverne oppe i bilen. Det giver mindre at slæbe på, og mere energi til fiskeri, og det slider også mindre på agnene.
En lille grejæske med nok til en dag. Der er Owner-kroge (str. 10, 12 of 14 – 3 til 4 stk. af hver størrelse), springringe, perler og alignas. Jeg har desuden forfangsline med, og en tang af god kvalitet, til når forfanget skal rigges om.
En større grejæske til bilen, hvor der er rigeligt af kroge. Samme princip med to æsker kan også med fordel bruge til blink og flue. Udvalgte agn uden for mange dubletter ude ved fiskevandet, og reserve oppe i bilen, eller hjemme i sommerhuset, hvis man er på sted i en weekend eller længere.
Hjulet er ofte et svagt led i grejet. Det er det der kræver mest vedligehold. Husk hjulfedt, men også at skylle hjulet i koldt vand efter fisketuren.
Alle indlæg i denne serie
Kystfiskeri efter havørreder - Introduktion
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 1. Flammen og farven pink
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 2. Spin- og ophængerflue – forfanget
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 3. Forfanget til fluefiskeri
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 4. Hvor på kysten fanges fisken
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 5. Lette og slanke gennemløbsblink
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 7. Valg af blink
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 8. Agn af ABS-plast
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 9. Størrelsen betyder noget
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 10. Switch på kysten
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 11. Hvorfor 9 fod fluestænger
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 12. Flueliner på kysten
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 13. Valg af flue - den skal være let
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 14. Indspinning og følgere
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 15. Sukker og andre ting der gør en stor forskel
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 16. De små detaljer - der gør en stor forskel
Kystfiskeri efter havørreder - Afsnit 17. Endelig tid til hornfisk - forårssæsonens gallafest
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.